Vit kolteckningsliknande bild med rödbakgrund av en 9-persons ensemble som spelar olika instrument.
Alpaca ensemble som spelar Rehnkvist 2017. (Illustration av Jenny Soep)
Samtida Musik deltar i Svensk Musikvår

Samtida Musik är väldigt stolta över att i samarbete med Svensk Musikvår presentera två konserter under festivalen som startar torsdag 15:e mars och pågår till den 23:e mars. Samtida Musik är glada över att kunna delta i festivalen med två väldigt fina akter.

Onsdag 21/3 kl. 12.00:

Flöjtisten Åsa Karlberg och gitarristen Mårten Falk framför musik av Tebogo Monnakgotla, Ingvar Karkoff, Ylva Skog, Ida Lundén samt uruppför verk av Matthew Peterson och Gunnar Bucht! Grünewaldsalen, Stockholms Konserthus. Fri entré.

Samma dag, samma plats kl. 20.00:

blir det konsert med Curious Chamber Players. Musik av Lisa Streich, Sven-Åke Johansson, Rei Munakata, Kajsa Antonsson samt ett uruppförande av Malin Bång. Fri entré.

Svensk Musikvår – Festivalen för Svensk Konstmusik, Stockholm 15-23 mars.

Årets stora evenemang för vår tids musik bjuder på 160 olika svenska verk varav 40 är uruppföranden! Nio dagar fulla av musikupplevelser.

Landets mest betydande konserthus och arrangörer har välkomnat festivalen och ställt sina scener till förfogande och gjort det möjligt att för tredje året i rad presentera vår svenska nutida konstmusik för en bred och stor publik. Invigning i Berwaldhallen och sedan konserter på Kungliga Operan, Konserthuset Stockholm, Studio 2 i Radiohuset, Fylkingen, Kungl. Musikhögskolan, Folkoperan, Musikaliska, Storkyrkan, S:t Jacobs kyrka. Scenkonstmuseet och TeaterStudio Lederman.

I år fyller dessutom Föreningen Svenska Tonsättare 100 år! Svensk Musikvår vill därför hedra FST genom att utse dess medlemmar till årets tonsättarprofil!

Läs om alla medverkande och ta del av hela programmet på www.svenskmusikvar.se

Initiativtagare och huvudman för Svensk Musikvår är Stockholms Saxofonkvartett/Studio 53.

Varmt välkomna önskar Samtida Musik och Svensk Musikvår!

Bild borttagen.Bild borttagen.