Malin Bång: Purfling (vln solo and electronics) 9’
Malin Bång: Hyperoxic (trb, perc) 9’
Rei Munakata: Okaeri (trb, perc) 14’
Rei Munakata: Shiomidai Dream (trb, vln, slv, 2 objects) 10’
Bång/Munakata/Jernberg: December Splinters (tutti) 8’
Malin Bång
Malin Bång utforskar rörelse och intensitet i sin musik. Hon definierar sitt musikaliska material med utgångspunkt från dess friktionspotential, och skapar ett spektrum av kontrastrika gester och strukturer som rör sig från det intimt sköra till det råa och obstinata. Hon använder ofta ljudande objekt för att utöka den instrumentala klangvärlden och för att antyda att det inte finns en begränsning i vad som kan skapa ett konstnärligt värde.
Malin Bång samarbetar med ensembler över hela världen och är dessutom hustonsättare för grundare av Stockholms-baserade Curious Chamber Players. Några av hennes aktuella samarbeten involverar Göteborgs Symfoniker, Oslofilharmonin, Radio-Sinfonieorchester SWR för Donaueschinger Musiktage, WDR Sinfonieorchester Köln, tyska ensemble recherche vid Wittener Tage für Neue Kammermusik, belgiska Nadar vid Darmstädter Ferienkurse, franska Alpeh och deras Forum for Young Composers, Ensemble Nikel vid Donaueschinger Musiktage, samt Klangforum Wien i samband med Impuls Festival i Graz. Under 2010 erhöll hon utnämningen Kranichsteiner Stipendienpreis vid festivalen i Darmstadt och under 2012 var hon inbjuden av tyska instutitionen DAAD till det ettåriga residenset Berliner Künstlerprogramm som avslutades med porträttkonserten how long is now på festivalen Ultraschall.
Malin Bångs musik inkuderar förutom musik för ensembler och orkestrar också scenisk musik, elektronisk musik och installationer. Under senare år har hon i samarbete med Curious Chamber Players specifikt utforskat hur ensembleuttrycket kan förändras med små mikrofoner och kontaktmikrofoner, samt hur olika akustiska objekt kan interagera med de klassiska instrumenten.
Rei Munakata