medverkande
Foto av Mats Persson: Martin Stenmark
Far From the Crowd
Pianisten och tonsättaren Mats Persson kommer denna höstkväll på Skeppsholmen att framföra meditativa kompositioner av Peter Hansen, Kristofer Svensson och Isak Edberg. Vi får också chansen att höra nyskriven musik för accordeon av Arshia Samsaminia (Iran), Sam Cave (England), Karmalla Tsepkolenko (Ukraina), samt musik av Johan Ramström, Daniel Nelson, Staffan Mossenmark och Jesper Nielsen - allt framfört av de två unga accordeonisterna Irina Serotyuk och Mara Peiseniece.

Mats Persson är född 1943 i Järbo, nära Sandviken. Efter pianostudier för bl.a. Catherine Dalban och Prof. Sven Brandel studerade han 1964-69 piano för Prof. Greta Erikson och nutida ensemblespel för Siegfried Naumann vid Musikhögskolan i Stockholm.

Sedan 1972 har Mats Persson bedrivit en omfattande konsertverksamhet, både som medlem av ensemblen för ny musik, Harpans Kraft – med turnéer i Sverige och de nordiska länderna, övriga Europa, USA och Kanada – men framför allt som solist och i pianoduon tillsammans med Kristine Scholz.
Musik av Erik Satie, det tidiga 1900-talets ryska avantgarde, John Cage, Morton Feldman och Christian Wolff utgjorde redan tidigt hörnpelare i Mats Perssons repertoar – musik som han framförde långt innan den i det officiella musiklivet uppnått kultstatus – men han har även fokuserat på pionjärer som Ivan Wyschnegradsky och J.M. Hauer.
I Mats repertoar ingår nyskriven svensk musik som en stor och självklar del. Han har under årens lopp uruppfört bortåt tvåhundra svenska verk och ett 30-tal svenska tonsättare har komponerat direkt för Mats Persson. Bland internationella tonsättare som komponerat direkt för pianoduon Kristine Scholz - Mats Persson återfinns namn som Aldo Clementi, Friedhelm Döhl, Johannes Fritsch, Erhard Grosskopf, Hans-Joachim Hespos, Luca Lombardi, Chris Newman, Christian Wolff och Zoltán Jeney.

Irina Serotyuk (f. 1988) spelar accordeon med tidigare studier i Odessa, Warszawa och i Stockholm för Anita Agnas på Kungliga Musikhögskolan. Irina är pristagare i mer än 30 nationella och internationella tävlingar. Dessutom var hon finalist i Solistpriset 2018.

Mara Peiseniece (f. 1990) är en accordeonist med tidigare utbildning i Musik Akademin i Riga och masterutbildning i New Audienses and Innovative Practice på KMH i Stockholm. Mara undersöker innovativa sätt att använda accordeon på scen och samarbetar med teater, dans och circus.

Mara Peiseniece och Irina Serotyuk bildade sin duo när de gick sina andra år på masterutbildningen på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och har redan skaffat sig en helt egen repertoar eftersom både Mara och Irina arbetar för att sprida kännedom om sitt instrument.

Repertoaren sträcker sig ända från barocken till nutida konstmusik och duon strävar efter att få fram mer kammarmusik som är originalskriven för två accordeon.

Samtida Musik

I samarbete med BILDA Studieförbund och Kulturfyren