Ander och Jacob spelandes överlagrade på bilder av dem själva
Den inre rymden @ Svensk Musikvår
I november 1960 bildade tonsättarna Jan Carlstedt, Laci Boldemann och Bo Linde kammarmusikföreningen Samtida Musik med en första konsert i Börssalen i Stockholm. Snabbspola till 2020 – och vi har en jubilar som fyller 60 år! Ett högtidligt jubileumsfirande planerades, men födelsedagsbarnet fick tålmodigt vänta, på grund av, ja ni vet. Därför är vi väldigt glada att få bjuda in vår konsertpublik till ett fullspäckat 2022, där vi under hela året firar: Samtida Musik 60+2 år!

Violinisten Anders Lagerqvist och gitarristen Jacob Kellermann ger en konsert med en blandning av svenska och internationella tonsättare för att fira Samtida Musiks 60+2 år jubileum. Kvällens konserter är gratis för medlemmar och man får således två konserter till priset av 200 kr samt stöttar Samtida Musik.
Program

Sofija Gubajdulina (1931): Serenad för sologitarr (1969)
John Cage: Sats 1 ur Cheap Imitation (1969/1977)
John Cage (1912–1992): Six Melodies (1950)
Andrea Tarrodi (1981): Aprilsnö (2015)
Tommie Haglund (1959): Beyond Farewell (2004/2021)
Kaija Saariaho (1952): Nocturne för soloviolin (1994)
Marie Samuelsson (1956): Brandnäva nr 2 (2021)

 

Att livet är ett ständigt kretslopp påminner oss Marie Samuelssons Brandnäva nr 2 om. Flera år efter att Tyresta naturreservat utanför Stockholm brann sommaren 1999 bär fortfarande den växtligheten spår efter lågorna, hettan, förstörelsen. Men bland växterna finns en liten, blålila, citrusdoftande blomma – som väntat på detta tillfälle. Brandnävans fröskal är så hårt att det kräver stark hetta för att spricka sönder, och därefter börja gro. Utan eldsvådan hade den aldrig vuxit där. Efter ett par år är den borta igen, men fröna väntar återigen i jorden.

Dubbelkonserten Brandnäva från 2019 för gitarr, violin och orkester föddes ur ord som knyter an till klimatförändringarna, ord vars ljud föder musik. Andra verk av Samuelsson, som det två år äldre Fem årstider, har också en tydlig klimatkoppling. Duetten Brandnäva nr 2 är inspirerad av dubbelkonserten, men ett självständigt verk skrivet särskilt för Jacob Kellermann och Anders Lagerqvist, som uruppförde det i oktober 2021. När Samuelsson tilldelades Ingvar Lidholm-priset 2016 var det för hennes ”oavbrutet fängslande klangfantasi” och ”djupa inlevelse i människans villkor” – ord som detta verk bekräftar.

Under rubriken ”Den inre rymden” framför Anders och Jacob konsertprogram som är sammansatta kring texter av författare och poeter som Kjell Espmark och Tomas Tranströmer. Programsättningen varierar lite, men ingången är densamma. Rubriken är för övrigt hämtad från Espmarks diktsamling med samma namn, en samling som kretsar kring minnen av det förflutna, av de hädangångna.

En dyster och spöklik skuggvärld är däremot inte vad duon vill frammana, även om till exempel de isande klangerna i Kaija Saariahos Nocturne skulle kunna få en att tro något annat. Verket tillkom som ett försteg till violinkonserten Graal Théâtre, som en studie av klanger och idéer till det större verket. Impulsen att skriva kom när Saariaho fick höra att Witold Lutosławski hade gått bort i februari 1994. Därefter porlade musiken ur hennes fingrar på bara några dagar.

Tommie Haglund, själv gitarrist, berättar i förordet till Beyond Farewell med stor värme och vördnad om den engelske gitarristen och lutenisten Julian Bream, som avled i samband med att verket färdigställdes. ”Breams passionerade musikerskap och förmåga att förtrolla varje ögonblick fångade mig” skriver Haglund. ”Särskilt det senare var något som jag själv skulle komma att försöka föra in i min egen musik.”

Men om inte ett ödsligt, obehagligt rum, vad är det då för rum som vi tas med in i? Andrea Tarrodis porlande Aprilsnö – balanserande på gränsen mellan vinter och vår, ursprungligen skriven för flöjt och gitarr – och Sofija Gubajdulinas stillsamt uttrycksfulla Serenad för sologitarr uppmuntrar snarare till ett meditativt och närvarande lyssnande mitt i det där flyktiga, åtråvärda nuet.

Att reflektera över livet, både detta liv och det som kommer efteråt, behöver inte uppröra eller såra. Det kan vara vemodigt, men också förlösande, rentav vackert. Som Tomas Tranströmer beskriver gränslandet mellan tillstånden i dikten ”Det blå huset”: ”En motor på vattnet långt borta tänjer ut sommarnattens horisont. Både glädje och sorg sväller i daggens förstoringsglas. Vi vet det egentligen inte, men anar det: det finns ett systerfartyg till vårt liv, som går en helt annan trad. Medan solen brinner bakom öarna.”

Medverkande

Anders Lagerqvist, violin

Violinisten Anders Lagerqvist arbetar regelbundet tillsammans med många av Sveriges främsta musiker och skådespelare i program som kombinerar klassisk kammarmusik med poesi. Sedan 2012 är han konstnärlig ledare för den banbrytande konsertserien Musik på udden på Prins Eugens Waldemarsudde, där musik och text samspelar med museets utställningar. Varje år beställs nya verk av svenska tonsättare till konserterna i serien. Lagerqvists konsertprogram har lett till samarbeten med Svenska Akademien samt internationellt i Holland, Israel och Frankrike, och nu år 2022 även USA och England.

 

Jacob Kellermann, gitarr

Jacob Kellermann är en kritikerrosad och prisbelönad gitarrist som regelbundet framträder som solist och kammarmusiker runt om i Europa, Asien och Latinamerika. Han har spelat i berömda konsertsalar runt om i världen som Seoul Art Center, Concertgebouw i Amsterdam, Tokyo Bunka Kaikan och Brucknerhaus i Linz. Han besitter en omfattande och varierad repertoar bestående av såväl kammarmusik som soloverk, inte sällan egna transkriptioner, och söker ständigt efter nya uttrycksmöjligheter för sitt instrument. Kellermann är aktuell med ett hyllat album med bland annat gitarrkonserterna Concierto de Arajuez av Joaquín Rodrigo och Turia av den unge tonsättaren Francisco Coll.

Text: David Saulesco

Teater Giljotin
Vägbeskrivning
Torsgatan 41 113 62 Stockholm, T-bana: S:t Eriksplan
Entré

Gratis för medlemmar och under 18.
120 för ordinarie
Medlemskap för 200 kr