Man must sing
Systemet
19/4 och 20/4 - Kammaroperan Systemet med Man Must Sing
Samtida Musik presenterar Stockholmspremiären av kammaroperan Systemet med musik av Paula af Malmborg Ward. Operakompaniet Man Must Sing skapar nyskriven normkreativ opera på svenska i ett smart, intimt och tillgängligt format. Systemet är gruppens femte beställningsverk.

Tre personer möts utanför Systembolaget. En har sovit hela natten på en parkbänk. En har kommit för att söka jobb. Den tredje släpar runt en koffert full av biblioteksböcker. Alla bär de på oförrätter ur sitt förflutna. Tiden går och ett hackigt samtal tar form. Men varför öppnar aldrig Systemet?

Föreställningen spelas två gånger på Kilen. Fredagen 19/4 kl. 19.00 och lördagen 20/4 kl. 15.00

Recensionscitat efter urpremiären i Göteborg:
”Halsbrytande och vansinnigt underbar” (Scenkonstguide)
”Det är raspigt och skavigt och går rakt in” (GöteborgsPosten)

Samtida Musiks verksamhet stöds av Kulturrådet och Stockholms Stads kulturförvaltning.

Man Must Sing är en av Sveriges ledande grupper för nyskriven fri operakonst. Akvarium (2016) valdes ut till Scenkonstbiennalen. Kom inte hit! (2018) köptes in av GöteborgsOperan som gästspel. Scener ur ett polyamoröst äktenskap (2021) spelades under brinnande pandemi och barnoperan Jag vet inte vem jag är och jag älskar det (2021) har setts av över tusen barn.

På scenen:
Isobel - Nina Ewald
Maggan - Amanda Flodin
Sokrates - Karl Peter Eriksson

Synthesizer - Paula af Malmborg Ward
Cello & elbas - My Hellgren
Saxofoner - Thomas Jäderlund

Produktion:

Musik: Paula af Malmborg Ward
Libretto: Naima Chahboun
Regi: Gunilla Johansson Gyllenspetz
Scenografi och kostym: Martin Eriksson
Ljusdesign: Tomas Heyman
Maskdesign: Linda Boije af Gennäs

Läs mer på www.manmustsing.se

Kilen, Fri Scen Kulturhuset Stadsteatern
T-bana T-centralen, vid sergels torg.

Ordinarie pris: 220 kr.
Reducerat pris för Samtida Musiks medlemmar: 160 kr.

Förköp av biljett på: https://kulturhusetstadsteatern.se/teater/systemet

Systemet