Das Duo: Magdalena Meitzner och Mårten Landström
Das Duo
Samtida Musik är stolta och glada över att få avsluta vårens konsertsäsong med en för oss länge efterlängtad konsert med den nystartade ensemblen Das duo! Vi kommer få ta del av ett rykande färsk program med bl.a ett uruppförande av Alexandra Nilsson i Historiska Museets härliga barockhall!

Biljetter köps i entrén och medlemmar får som vanligt rabatt på konserten.

Varmt välkomna!

Magdalena Meitzner: Poem - The Window (duo, 2024, 10min)
Madeleine Isaksson: Écrits sur l'eau (pno solo, 2020, 15min)
Alexandra Nilsson: Opacities (solo glas+elektronik, uruppförande, 2024, 15min)
Magdalena Meitzner: Poem - The Balcony (2024, 10min)

Verkkommentarer:

Poem – The Window och Poem - The Balcony:
The Window och The Balcony är delar av en musikalisk diktsamling för slagverk och piano. Satserna kan spelas oberoende av varandra i valfri ordning, men knyts ihop av gemensamma motiv och en lätt humoristisk tråd som går genom de flesta dikter. Poems innehåller småskildringar av vyer ifrån en bostad. Musiken knyter ihop naturintryck med den mänskliga faktorn som till exempel den känslomässiga dynamiken mellan paret som bor i huset och hur de projicerar sina känslor in i naturen.

Écrits sur l´eau:
I kompositionen Écrits sur l´eau (Vattenskrifter) blandas tankar om spår, minnen från mänskligt liv, dess oändliga avlägsnanden, återkomster och försvinnanden i tidens vatten (tidvattnet)".
Écrits sur l’eau valdes ut av den internationella juryn till festivalen World New Music 2021 i Shanghai/Nanning.

Opacities:

Tillägnad Magdalena Meitzner.

Med utgångspunkt i en inre bild av genomskinlighet har jag sökt skapa skira, ömtåliga och svepande klanger av ljus. Transparenta texturer, kraschade rytmer och krossade kluster, spruckna, skarpa strukturer.

DasDuo

Magdalena Meitzner och Mårten Landström, båda med mångårig erfarenhet inom den nutida musiken som kammarmusiker och solister i bl a Norrbotten Neo och Hidden Mother, slog sina påsar ihop 2022 - och en ny duo med visionen att förnya och utöka repertoaren för slagverk och flygel, DasDuo, var född. En ambition är att försöka sudda ut gränserna mellan instrumenten och musikerna, genom att traktera flygeln helt eller delvis som ett slagverksinstrument.  Duon planerar, förutom konserter i Sverige, även en USA-turné till bl a San Diego och Albuquerque med nyskriven svensk och amerikansk musik 2026.

Historiska Muséet, Barockhallen
T-bana Karlaplan eller busshållplats Historiska museet

Ordinarie pris: 150 kr
Rabatterat pris för Samtida Musiks medlemmar: 100 kr.